INSCHRIJVING HONDENSTAMBOEK 1930-1940

Foto en kaarten uit het archief van Boy de Bok

Chaplin's Charioteer of Heatflower (orginele foto)

Chaplin's Charioteer of Heatflower (fotoherstel met AI)

 

Registratie- en Overschrijfprocedure voor de Engelse Setter (1930-1940)

De registratie draaide volledig om het vastleggen van de afstamming in het NHSB via de Raad van Beheer.

 

I. Inschrijven van een nest (geboorte)

 

De fokker (eigenaar van de teef) voerde de volgende stappen uit, voornamelijk via formulieren en post:

  1. Dekaangifte: Binnen een korte termijn (bijvoorbeeld 10 dagen) na de dekking diende de eigenaar van de teef een Dekaangifteformulier in bij de Raad van Beheer.

    • Dit formulier bevatte alle gegevens van de teef en de reu, inclusief hun NHSB-nummers, en de namen en adressen van beide eigenaren.

    • Bij een buitenlandse reu moesten kopieën van de stamboom en de eigendomsdocumenten worden bijgevoegd.

  2. Geboorteaangifte: Na de geboorte van de pups stuurde de fokker de Geboorteaangifte op, doorgaans binnen een week of 10 dagen.

    • Hierop stond het exacte aantal levende pups (verdeeld naar reu en teef) en vaak al de voorgestelde namen van de pups. Namen waren gebonden aan reglementen (bijvoorbeeld maximum aantal letters, gebruik van de kennelnaam).

  3. Identificatie en Stamboomaanmaak:

    • In deze periode (jaren '30-'40) was identificatie nog vaak gebaseerd op een nauwkeurige beschrijving van de hond (kleur, aftekeningen). Tatoeage was in opkomst maar nog niet algemeen verplicht. Het chippen bestond nog niet.

    • Een nestkeurmeester of een afgevaardigde van de Raad van Beheer bezocht het nest om de pups te identificeren en de afstamming te controleren, hoewel de frequentie en de methode van deze controles minder strikt waren dan later.

    • Nadat de Raad van Beheer de afstamming had goedgekeurd en de leges waren betaald, werden de stambomen op papier uitgetypt of gedrukt. De fokker ontving de originele, officiële papieren stambomen.

II. Overschrijving naar een nieuwe eigenaar

 

Het eigendomsrecht van de Setter was gekoppeld aan de Stamboomkaart of het Afstammingsbewijs. Bij verkoop van de pup of de volwassen hond werd deze procedure gevolgd:

  1. Overdracht Stamboom: De fokker/vorige eigenaar overhandigde de originele papieren stamboom aan de nieuwe eigenaar.

  2. Overschrijvingsformulier: Aan de stamboom was (vaak) een afscheurbaar Overschrijvingsformulier bevestigd, of de overschrijvingsgegevens moesten op de achterzijde van het document zelf worden ingevuld.

  3. Ondertekening en Post:

    • Zowel de vorige als de nieuwe eigenaar moesten het formulier/document ondertekenen ter bevestiging van de overdracht.

    • De nieuwe eigenaar stuurde vervolgens de originele stamboomkaart, samen met het ingevulde en ondertekende overschrijvingsformulier en de verschuldigde overschrijvingskosten, per post naar het kantoor van de Raad van Beheer in Amsterdam.

  4. Registratie: De Raad van Beheer verwerkte de aanvraag, noteerde de nieuwe eigenaar in het NHSB-register, en stuurde de stamboomkaart met een officiële, gedateerde aantekening van de overschrijving terug naar de nieuwe eigenaar.

De overschrijving was pas officieel voltooid en rechtsgeldig binnen de kynologie nadat de Raad van Beheer de notitie op het stamboomdocument had geplaatst en dit aan de nieuwe eigenaar had teruggestuurd.